Matura próbna zdalna lub online

Nauczanie zdalne wyłącza nadzór nauczyciela nad większością form sprawdzania postępów w nauce uczniów. Dlatego ocenianie w tym okresie jest naznaczone piętnem wymuszonej i daleko idącej tolerancji. Czy warto więc wysilać się i przygotowywać większe prace typu matura próbna? A mamy inne wyjście, jeśli chcemy wykorzystać czas twórczo i cokolwiek przekazać uczniom? Dlaczego “wysilać się”? Dlatego, że czasowo przygotowanie matury próbnej zdalnie lub online, przeprowadzenie jej i później sprawdzanie, zrecenzowanie, omówienie, to wielogodzinny lub wielodniowy wysiłek. Dla nauczyciela dopiero rozpoczynającego pracę z komputerem i online to ciąg frustracji.

Jeśli chcemy zrobić maturę próbną (pracę pisemną a nawet sprawdzian), pozostają nam dwie metody nie w pełni obiektywne, ponieważ nie odbywają się w klasie. Możemy zorganizować maturę zdalną lub online. Różnią się tym, że uczniowie piszą w określonym czasie odpowiedzi i pracę pisemną z wykorzystaniem poczty (dzienników elektronicznych) albo platformy e-learningowej. W zasadzie efekt będzie taki sam z tym, że więcej pracy dodatkowej będzie miał nauczyciel stosujący metodę pracy zdalnej.

W kolejnych krokach zobaczymy, jak postępować w przypadku pracy zdalnej lub online.

Matura próbna zdalna

WARIANT 1 – z dziennikiem elektronicznym

Krok 1. Przygotowujemy maturę w PDF.
Krok 2. Informujemy uczniów o godzinie wysłania im matury w PDF i umawiamy się z nimi, aby czuwali przy dzienniku.
Krok 3. Określonego dnia i o umówionej godzinie (chwilę przed lekcją) wysyłamy PDF przez dziennik elektroniczny. Wskazujemy godzinę, do której uczniowie mają przysłać napisane matury i w jakiej formie (przypominamy). Tekst może wyglądać jak na zdjęciu:

Tekst do skopiowania i ew. wklejenia:


Witam

1. Pobierz zadanie maturalne w załączniku PDF na swój komputer.
2. Otwórz ulubiony edytor tekstu i zapisz nowy plik, nadając mu nazwę:
nazwisko_nr_klasa – zapisz najlepiej jako Dokument Word 2003-2007.
3. Odpowiadaj na każde z postawionych pytań, numerując odpowiedzi AD1, AD2 itd.
4. W dłuższej wypowiedzi pisemnej stosuj akapity, używając klawisza Enter.
5. Twoja praca zostanie sprawdzona przez program antyplagiatowy.
6. Plik z Twoją maturą odeślij na adres e-mail nauczyciela twój_polonista_2020@konto.eu,
wpisując w temacie nazwę pliku: nazwisko_nr_klasa do godziny np.: 12.20…

Powodzenia


Tekst ogłoszenia w mailu wklejamy także do matury w PDF.

WARIANT 2 – z wykorzystaniem www

Krok 1. Przygotowujemy maturę w PDF.

W dniu matury o określonej godzinie publikujemy plik na spotkaniu z maturzystami na platformie teams lub innej, z której korzystamy podczas nauczania zdalnego.

  • Rozpoczynamy spotkanie z klasą.
  • Jeśli jest to matura dla wielu klas, tworzymy kanał o nazwie np. “Matura próbna” i zapraszamy wszystkich maturzystów do niego, wysyłając im w dzienniku elektronicznym kod dostępu do kanału i dodatkowo: umieszczamy ten kod na stronie szkoły, wysyłamy na facebooka itp.
  • Dodajemy na czacie plik PDF z maturą, używając spinacza.
  • Plik PDF można dodać też do zakładki Pliki w pasku na górze strony spotkania.

Krok 2. i kolejne jak w wariancie 1.

WARIANT 3 – korzystamy z facebooka

Krok 1. PDF z maturą wysyłamy na konto facebooka przewodniczącej klasy lub osobie prowadzącej forum z prośbą o umieszczenie pliku i pobranie przez wszystkich uczniów.

Plik PDF wysyłamy, klikając na widoczny znaczek plus w niebieskim kółeczku – tutaj zamienił się w X, aby następnie uruchomić możliwość dodawania spinaczem. To powinno zająć chwilkę, więc robimy to minutę przed dzwonkiem na zajęcia. W ten sam sposób uczniowie mogą odesłać nam swoje prace pisemne. Jeśli ktoś lubi pracować z facebookiem, nie powinien mieć problemu z wymianą załączników, będzie także widział godzinę oddania.

WARIANT 4 – wykorzystujemy www

Platformy komunikacyjne to nie są jedyne miejsca, gdzie możemy przekierować uwagę uczniów, aby pobrali plik z zadaniem (zadaniami), mogą to być jeszcze:

  • strona szkoły.
  • własna strona, jeśli ją mamy.

Krok 2. i kolejne jak w WARIANCIE 1.

Matura próbna online

Działa na podobnej zasadzie, ale tutaj uczniowie mają do czynienia z platformą e-learningową, na którą sami się logują, zakładając konta i w określonej chwili dołączają do tzw. kursu, aby rozwiązać zadania. Mają do wyboru dwie drogi: tekst zadania jest wyświetlany powyżej edytora, w którym pracują, wpisując odpowiedzi. Albo też pobierają plik PDF a odpowiedzi wpisują do edytora i zatwierdzają lub nie wykonane zadanie.

Nauczyciel korzystający z platformy (najczęściej moodle) lub administrator na prośbę nauczyciela określa w skrypcie czas rozpoczęcia i zakończenia pracy przy tym zadaniu i w trakcie jego trwania w nic nie ingeruje. Uczniowie sami logują się i działają. Tylko wtedy i tylko tam mogą wpisać odpowiedź lub dłuższą formę wypowiedzi łącznie z np. rozprawką maturalną.

Jak wynika z komunikatu, “Otwarte podejścia są zapisywane automatycznie”, uczeń nie musi się martwić, że zapomni zapisać pracy, “odcięło mu internet” lub “chwilowo zabrakło prądu” w trakcie podejścia czy podobne przypadki losowe. Dopóki pisze online, skrypt samoczynnie co kilkanaście sekund zapisuje jego wypowiedź i ona nie zniknie w otchłaniach internetu.

Przykładowy edytor pod zadaniem do pisania online – wciśnięcie hasztagu wyświetla ilość wpisanych wyrazów.

Zalety pisania online, czyli w przeglądarce:

  1. Uczeń nie musi mieć żadnego oprogramowania.
  2. Do pisania zadania wystarczy przeciętny sprzęt komputerowy, byle działała przeglądarka.
  3. Wielu uczniów potrafi napisać dłuższą wypowiedź, używając smartfona, więc niezależnie od miejsca pobytu uczeń mając dostęp do internetu, może pisać.
  4. Nauczyciel ma prace uczniów zebrane w jednym miejscu.
  5. Po ocenie i zrecenzowaniu prac nauczyciel może udostępnić je uczniom do wglądu bez konieczności  rozsyłania prac na e-maile uczniów, co jest czasochłonne.

Wady pisania online są takie same jak pisania zdalnego – bez nadzoru, czyli tak na dobrą sprawę nie mamy 100% pewności, kto klika i pisze na klawiaturze. W większości są to uczniowie, ale udziału “osób trzecich” a czasami nawet specjalistów nie można wykluczyć, niestety. Ale, hmm, więcej elementów uwiarygadniających ucznia i potwierdzających jego tożsamość dostarczyć nam może platforma e-learningowa. To temat jednak dla ich administratorów, więc nie ujawniajmy tu wszystkich tajemnic.

Uwagi techniczne

Obowiązkowo prosimy uczniów, aby w lewym górnym rogu pracy wpisywali swoje nazwisko i imię – to bardzo pomaga podczas sprawdzania pracy i wpisywania ocen szczególnie, jeśli uczeń nie podpisał nazwiskiem pliku. Zdarza się często, że w pośpiechu uczniowie wysyłają pliki o nazwie matura.doc i nauczyciel ma problemy, musi bowiem zmieniać nazwy plików, aby je pobrać. Bez właściwej nazwy pliku po otwarciu pracy może nie wiedzieć, kto jest autorem, nawet po e-mailu. Dlatego w temacie e-maila także uczeń ma wpisać: nazwisko_nr_klasa

  1. Dlaczego format PDF? Np. aby ktoś “przez pomyłkę” nie zmienił treści zadania? Można pracować w MS Word a następnie zapisać jako PDF lub skonwertować powstały dokument .doc, korzystając z konwerterów online np. na stronie ADOBE.
  2. Najlepiej, aby uczniowie pisali w znanych sobie edytorach. Najpopularniejsze to MS Office Word dostępne online, jeśli szkoła ma konto na office.com, a także OpenOffice (darmowy do pobrania w sieci) i LibreOffice (darmowy). Jeśli ktoś ma stary komputer, wystarczy Notatnik.
  3. Pliki z najnowszych edytorów mogą być dla nauczyciela nieczytelne, dlatego najlepiej, aby uczniowie zapisywali je w jednym formacie, Dokument Word 2003-2007 lub w PDF.
  4. Pracę uczniowie podpisują wewnątrz matury w lewym górnym rogu.
  5. Plik z pracą uczniowie zapisują, wpisując najpierw nazwisko własne małymi literami i polskich znaków, np. kowalska_4c.doc – małe litery. Jeśli Kowalskich w klasie jest więcej, to plik zapisujemy z inicjałem imieniem lub numerem w dzienniku, np. kowalska_anna_4c.doc lub kowalska_12_4c.doc

Powodzenia dla wszystkich nauczycieli i uczniów pracujących zdalnie i online.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *