Nauczanie zdalne wyłącza nadzór nauczyciela nad większością form sprawdzania postępów w nauce uczniów. Dlatego ocenianie w tym okresie jest naznaczone piętnem wymuszonej i daleko idącej tolerancji. Czy warto więc wysilać się i przygotowywać większe prace typu matura próbna? A mamy inne wyjście, jeśli chcemy wykorzystać czas twórczo i cokolwiek przekazać uczniom? Dlaczego “wysilać się”? Dlatego, że czasowo przygotowanie matury próbnej zdalnie lub online, przeprowadzenie jej i później sprawdzanie, zrecenzowanie, omówienie, to wielogodzinny lub wielodniowy wysiłek. Dla nauczyciela dopiero rozpoczynającego pracę z komputerem i online to ciąg frustracji.
Jeśli chcemy zrobić maturę próbną (pracę pisemną a nawet sprawdzian), pozostają nam dwie metody nie w pełni obiektywne, ponieważ nie odbywają się w klasie. Możemy zorganizować maturę zdalną lub online. Różnią się tym, że uczniowie piszą w określonym czasie odpowiedzi i pracę pisemną z wykorzystaniem poczty (dzienników elektronicznych) albo platformy e-learningowej. W zasadzie efekt będzie taki sam z tym, że więcej pracy dodatkowej będzie miał nauczyciel stosujący metodę pracy zdalnej.
W kolejnych krokach zobaczymy, jak postępować w przypadku pracy zdalnej lub online.
Matura próbna zdalna
WARIANT 1 – z dziennikiem elektronicznym
Krok 1. Przygotowujemy maturę w PDF.
Krok 2. Informujemy uczniów o godzinie wysłania im matury w PDF i umawiamy się z nimi, aby czuwali przy dzienniku.
Krok 3. Określonego dnia i o umówionej godzinie (chwilę przed lekcją) wysyłamy PDF przez dziennik elektroniczny. Wskazujemy godzinę, do której uczniowie mają przysłać napisane matury i w jakiej formie (przypominamy). Tekst może wyglądać jak na zdjęciu:
Tekst do skopiowania i ew. wklejenia:
Witam
1. Pobierz zadanie maturalne w załączniku PDF na swój komputer.
2. Otwórz ulubiony edytor tekstu i zapisz nowy plik, nadając mu nazwę:
nazwisko_nr_klasa – zapisz najlepiej jako Dokument Word 2003-2007.
3. Odpowiadaj na każde z postawionych pytań, numerując odpowiedzi AD1, AD2 itd.
4. W dłuższej wypowiedzi pisemnej stosuj akapity, używając klawisza Enter.
5. Twoja praca zostanie sprawdzona przez program antyplagiatowy.
6. Plik z Twoją maturą odeślij na adres e-mail nauczyciela twój_polonista_2020@konto.eu,
wpisując w temacie nazwę pliku: nazwisko_nr_klasa do godziny np.: 12.20…
Powodzenia
Tekst ogłoszenia w mailu wklejamy także do matury w PDF.
WARIANT 2 – z wykorzystaniem www
Krok 1. Przygotowujemy maturę w PDF.
W dniu matury o określonej godzinie publikujemy plik na spotkaniu z maturzystami na platformie teams lub innej, z której korzystamy podczas nauczania zdalnego.
- Rozpoczynamy spotkanie z klasą.
- Jeśli jest to matura dla wielu klas, tworzymy kanał o nazwie np. “Matura próbna” i zapraszamy wszystkich maturzystów do niego, wysyłając im w dzienniku elektronicznym kod dostępu do kanału i dodatkowo: umieszczamy ten kod na stronie szkoły, wysyłamy na facebooka itp.
- Dodajemy na czacie plik PDF z maturą, używając spinacza.
- Plik PDF można dodać też do zakładki Pliki w pasku na górze strony spotkania.
Krok 2. i kolejne jak w wariancie 1.
WARIANT 3 – korzystamy z facebooka
Krok 1. PDF z maturą wysyłamy na konto facebooka przewodniczącej klasy lub osobie prowadzącej forum z prośbą o umieszczenie pliku i pobranie przez wszystkich uczniów.
Plik PDF wysyłamy, klikając na widoczny znaczek plus w niebieskim kółeczku – tutaj zamienił się w X, aby następnie uruchomić możliwość dodawania spinaczem. To powinno zająć chwilkę, więc robimy to minutę przed dzwonkiem na zajęcia. W ten sam sposób uczniowie mogą odesłać nam swoje prace pisemne. Jeśli ktoś lubi pracować z facebookiem, nie powinien mieć problemu z wymianą załączników, będzie także widział godzinę oddania.
WARIANT 4 – wykorzystujemy www
Platformy komunikacyjne to nie są jedyne miejsca, gdzie możemy przekierować uwagę uczniów, aby pobrali plik z zadaniem (zadaniami), mogą to być jeszcze:
- strona szkoły.
- własna strona, jeśli ją mamy.
Krok 2. i kolejne jak w WARIANCIE 1.
Matura próbna online
Działa na podobnej zasadzie, ale tutaj uczniowie mają do czynienia z platformą e-learningową, na którą sami się logują, zakładając konta i w określonej chwili dołączają do tzw. kursu, aby rozwiązać zadania. Mają do wyboru dwie drogi: tekst zadania jest wyświetlany powyżej edytora, w którym pracują, wpisując odpowiedzi. Albo też pobierają plik PDF a odpowiedzi wpisują do edytora i zatwierdzają lub nie wykonane zadanie.
Nauczyciel korzystający z platformy (najczęściej moodle) lub administrator na prośbę nauczyciela określa w skrypcie czas rozpoczęcia i zakończenia pracy przy tym zadaniu i w trakcie jego trwania w nic nie ingeruje. Uczniowie sami logują się i działają. Tylko wtedy i tylko tam mogą wpisać odpowiedź lub dłuższą formę wypowiedzi łącznie z np. rozprawką maturalną.
Jak wynika z komunikatu, “Otwarte podejścia są zapisywane automatycznie”, uczeń nie musi się martwić, że zapomni zapisać pracy, “odcięło mu internet” lub “chwilowo zabrakło prądu” w trakcie podejścia czy podobne przypadki losowe. Dopóki pisze online, skrypt samoczynnie co kilkanaście sekund zapisuje jego wypowiedź i ona nie zniknie w otchłaniach internetu.

Zalety pisania online, czyli w przeglądarce:
- Uczeń nie musi mieć żadnego oprogramowania.
- Do pisania zadania wystarczy przeciętny sprzęt komputerowy, byle działała przeglądarka.
- Wielu uczniów potrafi napisać dłuższą wypowiedź, używając smartfona, więc niezależnie od miejsca pobytu uczeń mając dostęp do internetu, może pisać.
- Nauczyciel ma prace uczniów zebrane w jednym miejscu.
- Po ocenie i zrecenzowaniu prac nauczyciel może udostępnić je uczniom do wglądu bez konieczności rozsyłania prac na e-maile uczniów, co jest czasochłonne.
Wady pisania online są takie same jak pisania zdalnego – bez nadzoru, czyli tak na dobrą sprawę nie mamy 100% pewności, kto klika i pisze na klawiaturze. W większości są to uczniowie, ale udziału “osób trzecich” a czasami nawet specjalistów nie można wykluczyć, niestety. Ale, hmm, więcej elementów uwiarygadniających ucznia i potwierdzających jego tożsamość dostarczyć nam może platforma e-learningowa. To temat jednak dla ich administratorów, więc nie ujawniajmy tu wszystkich tajemnic.
Uwagi techniczne
Obowiązkowo prosimy uczniów, aby w lewym górnym rogu pracy wpisywali swoje nazwisko i imię – to bardzo pomaga podczas sprawdzania pracy i wpisywania ocen szczególnie, jeśli uczeń nie podpisał nazwiskiem pliku. Zdarza się często, że w pośpiechu uczniowie wysyłają pliki o nazwie matura.doc i nauczyciel ma problemy, musi bowiem zmieniać nazwy plików, aby je pobrać. Bez właściwej nazwy pliku po otwarciu pracy może nie wiedzieć, kto jest autorem, nawet po e-mailu. Dlatego w temacie e-maila także uczeń ma wpisać: nazwisko_nr_klasa
- Dlaczego format PDF? Np. aby ktoś “przez pomyłkę” nie zmienił treści zadania? Można pracować w MS Word a następnie zapisać jako PDF lub skonwertować powstały dokument .doc, korzystając z konwerterów online np. na stronie ADOBE.
- Najlepiej, aby uczniowie pisali w znanych sobie edytorach. Najpopularniejsze to MS Office Word dostępne online, jeśli szkoła ma konto na office.com, a także OpenOffice (darmowy do pobrania w sieci) i LibreOffice (darmowy). Jeśli ktoś ma stary komputer, wystarczy Notatnik.
- Pliki z najnowszych edytorów mogą być dla nauczyciela nieczytelne, dlatego najlepiej, aby uczniowie zapisywali je w jednym formacie, Dokument Word 2003-2007 lub w PDF.
- Pracę uczniowie podpisują wewnątrz matury w lewym górnym rogu.
- Plik z pracą uczniowie zapisują, wpisując najpierw nazwisko własne małymi literami i polskich znaków, np. kowalska_4c.doc – małe litery. Jeśli Kowalskich w klasie jest więcej, to plik zapisujemy z inicjałem imieniem lub numerem w dzienniku, np. kowalska_anna_4c.doc lub kowalska_12_4c.doc
Powodzenia dla wszystkich nauczycieli i uczniów pracujących zdalnie i online.