O portalu

Z dniem 10.10.2017 roku strona mlektury.pl () zmieniła domenę i swój adres na kochamjp.pl, przekształcając się w portal e-learningowy o nazwie: “Kocham język polski – kochamjp.pl” (). Chce stawiać na aktywną pracę wspomagającą nauczanie i uczenie się najważniejszego przedmiotu szkolnego, jakim jest: język polski.

Idea portalu

Nazwa: “Kocham język polski – kochamjp.pl” – to manifest określający tradycje, z jakich wyrastamy i które powinniśmy szanować. Poloniści dostrzegają coraz wyraźniej, jak bardzo ważną kwestią jest utrwalanie i rozwijanie języka narodowego, który ubożejąc, powoli zaczyna zanikać i tracić prestiż. Naszą mowę zalewa angielszczyzna, wulgaryzmy, makaronizmy, skróty myślowe i różnego rodzaju slangi. Pojawienie się komunikatorów i internetu spowodowało, że młode pokolenia używają niewielkiej i ograniczonej liczby wyrazów. Spada czytelnictwo literatury, która zawsze była skarbnicą słownictwa, tworzyła mody językowe, dając społeczeństwu poczucie odrębności i dumy narodowej.

Jest wiele elementów powodujących spadek zainteresowania przedmiotem: język polski wśród uczniów. Porównanie go z nauczaniem języka angielskiego wypada na niekorzyść. Uczniowie na języku angielskim są podzieleni na grupy, mając dobry kontakt z nauczycielem. Nie muszą czytać lektur a podręczniki, przewyższające ceną podręczniki do języka polskiego, przypominają komiksy zawierające wiedzę w pigułce i niewielką powtarzającą się liczbę ćwiczeń. Cechą nauczania języka angielskiego jest ekspozycja współczesności, ozdabianie dialogów czy nawet gramatyki zdjęciami z XXI wieku. Z kolei na zajęciach z języka polskiego nauczyciele mają przed sobą tłum uczniów uważających, że znają już język rodziców i nie muszą się go uczyć. Dodatkowym obciążeniem jest nakaz czytania lektur, aby poszerzać zasób słownictwa. Uczniowie nie chcą wypełniać tego zadania, skazując się na częste porażki, tracąc w ten sposób zapał do pracy. Największą wadą nauczania języka polskiego w szkołach jest wyraźny bojkot współczesności na rzecz przeszłości. Koncentracja na historii literatury zamiast na współczesności to w zasadzie dominanta nastroju zniechęcającego do podejmowania wysiłku poznawczego.

“Kocham język polski – kochamjp.pl” to portal pragnący popularyzować nowoczesne metody nauczania i uczenia się języka polskiego, aby wzbogacać polskie dziedzictwo narodowe, dodając przedmiotowi szkolnemu wagi i prestiżu.

Geneza strony

Historycznie pierwszą częścią portalu było opracowanie epok literackich i mini słownik terminów literackich – 1992/3. Po latach dołączyło opracowanie wybranych lektur i wierszy – 2008/10. Strona o epokach literackich, później blog poświęcony analizie wierszy i streszczeniom lektur zmienił się w portal. Jego ważnym elementem jest opracowanie części mowy na tablicach multimedialnych na stronie czm.kochamjp.pl (wcześniej w domenie czesci-mowy.pl – 2011/15). Najnowsze elementy strony to Otwarty portal e-learningowy “Kocham język polski” – kochamjp.pl (poprzednio: “Jak pisać” – jp.kochamjp.pl / bloger.kochamjp.pl w domenie: projektyedukacyjne.eu – 2012 – 2014).

Nowością systemu dydaktycznego są rzutniki i tablice multimedialne. Można ich używać, wyświetlając artykuły portalu kochamjp.pl podczas zajęć szkolnych. Zostały zaprojektowane w taki sposób, aby ułatwiać nauczycielom i uczniom dostęp do ważnych na lekcjach treści (spisy, streszczenia, plany lektur, syntezy), zawierają też przejścia do ciekawych miejsc sieci (Wikipedia – bibliografie, Wolnelektury). Syntezy epok literackich zawierają grafikę atrakcyjną dla wykładów. Większość pojęć we wpisach linkuje do słownika terminów literackich online, co precyzuje hasła i pozwala na dokonanie notatek w zeszycie – lub szybkie powtarzanie materiału.

Dawna nazwa

Nazwa mlektury [mlektury] została utworzona w 2008 roku na wzór mbooki [embuki]: mobile (z j. ang. mobile phone – telefon przenośny, potocznie – komórka), book (z j. ang. – książka) – książka elektroniczna do czytania w telefonie = mbook, czyli specjalna aplikacja dostosowana do rodzajów telefonów i różnorodnej wielkości wyświetlaczy monochromatycznych i kolorowych. Portal mlektury.pl to na początku strona www, na której znajdowały się linki prowadzące do pobieranych na telefon aplikacji z epokami i opracowaniami lektur. Po pobraniu i instalacji na wyświetlaczach pojawiało się menu typu:

Starsze modele telefonów Telefony z kolorowymi wyświetlaczami Typy mbooków

Jak na początki XXI w. były to aplikacje awangardowe. Pobieranie na telefon komórkowy o niewielkiej pamięci wewnętrznej liczonej w kilobajtach nie było jednak popularne. Mówimy o czasach, gdy każda zaczynająca się minuta rozmowy telefonicznej kosztowała około 3 zł., nie było smartfonów i internetu w komórkach. Do każdego typu wyświetlacza i telefonu należało wykonać odpowiednią grafikę. Aktualnie opracowania zawarte na stronie są odczytywane przez każdego posiadacza smartfona z dostępem do internetu.

Dlaczego mlektury? Polski odpowiednik wyrazu: mbook – mksiążka brzmiał wówczas sztucznie i w ogóle się nie przyjął, także z racji pisowni: ę, ż – obcej dla angielskiego języka programowania. W takich okolicznościach powstała domena: kochamjp.pl mająca oznaczać, iż chodzi o “mobilne lektury”, czyli lektury i opracowania do pobrania na/do telefon/u jako aplikacje.

Zdanie widniejące pierwotnie na stronie głównej: “Opracowania epok literackich i lektur na telefon” – internauci nie znający terminu “mbook” odczytywali jako ogłoszenie: “Pisanie na telefoniczne zamówienie”, co mijało się z prawdą. Na rynku księgarskim i w internecie istniało (i istnieje) wiele opracowań lektur (ściąg, bryków) dla uczniów wszystkich typów szkół – nie funkcjonowały jednak jako aplikacje na telefon komórkowy – mbooki.

Komentarze na kochamjp.pl

Strona jest moderowana. Zachęcam do komentowania artykułów i włączania się do wskazywania ewentualnych błędów rzeczowych, które będą sprawdzane i poprawiane bez powiadomień autorów. Wynika to z anonimowości lub podawania fikcyjnych adresów e-mail.

  1. Wszelkie analizy i artykuły są autorskie, chroni je prawo. Można odwoływać się do nich w pracach pisemnych z przypisami.
  2. Prawa autorskie do dzieł cytowanych dla celów wyłącznie analitycznych i edukacyjnych posiadają ich autorzy.
  3. Dłuższe komentarze mogące z powodzeniem pełnić rolę artykułów będą skracane do kilku zdań lub pomijane: nie publikuję cudzych wpisów i nie wystawiam zaświadczeń.
  4. Do publikacji zatwierdzane są tylko komentarze merytoryczne, czyli dyskusje na temat treści artykułu lub komentarza.
  5. Podziękowania za korzystanie z artykułów w komentarzach mile widziane.
  6. Komentarze wulgarne, rasistowskie, homofobiczne czy polityczne są odrzucane a IP autorów  banowane. Strona kochamjp.pl nie będzie dostępna dla zbanowanego IP. W takim przypadku należy wysłać e-maila lub komentarz z obietnicą przestrzegania etyki obowiązującej w internecie.
  7. Autor opublikowanego komentarza może prosić o jego usunięcie.

Oferta

Działania pro bono (za darmo) z wykorzystaniem formularza:

  • korzystanie z zasobów platformy e-elearningowej i portalu w celach edukacyjnych.
  • wykorzystanie materiałów zawartych na stronach dla celów tworzenia programów innowacyjnych i do awansu zawodowego nauczycieli (kontakt informujący).
  • umieszczanie projektów e-learningowych na kochamjp.pl (nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie)

Usługi, jakie można zamówić (umowa o dzieło/rachunek), korzystając z formularza:

  • określone rodzaje aktywności wspomagające proces dydaktyczny na platformie.
  • platformy e-learningowe i administrację nimi.
  • strony i portale www oparte na silniku WordPress.
  • grafiki na potrzeby www.

Formularz kontaktowy

 

Pliki cookie, polityka prywatności  i RODO na stronie REGULAMINU