O portalu

Z dniem 10.10.2017 roku strona mlektury.pl () zmieniła domenę i swój adres na kochamjp.pl, przekształcając się w portal e-learningowy o nazwie: “Kocham język polski – kochamjp.pl” (). Chce stawiać na aktywną pracę wspomagającą nauczanie i uczenie się najważniejszego przedmiotu szkolnego, jakim jest: język polski.

Idea portalu

Nazwa: “Kocham język polski – kochamjp.pl” – to manifest określający tradycje, z jakich wyrastamy i które powinniśmy szanować. Poloniści dostrzegają coraz wyraźniej, jak bardzo ważną kwestią jest utrwalanie i rozwijanie języka narodowego, który ubożejąc, powoli zaczyna zanikać i tracić prestiż. Naszą mowę zalewa angielszczyzna, wulgaryzmy, makaronizmy, skróty myślowe i różnego rodzaju slangi. Pojawienie się komunikatorów i internetu spowodowało, że młode pokolenia używają niewielkiej i ograniczonej liczby wyrazów. Spada czytelnictwo literatury, która zawsze była skarbnicą słownictwa, tworzyła mody językowe, dając społeczeństwu poczucie odrębności i dumy narodowej.

Jest wiele elementów powodujących spadek zainteresowania przedmiotem: język polski wśród uczniów. Porównanie go z nauczaniem języka angielskiego wypada na niekorzyść. Uczniowie na języku angielskim są podzieleni na grupy, mając dobry kontakt z nauczycielem. Nie muszą czytać lektur a podręczniki, przewyższające ceną podręczniki do języka polskiego, przypominają komiksy zawierające wiedzę w pigułce i niewielką powtarzającą się liczbę ćwiczeń. Cechą nauczania języka angielskiego jest ekspozycja współczesności, ozdabianie dialogów czy nawet gramatyki zdjęciami z XXI wieku. Z kolei na zajęciach z języka polskiego nauczyciele mają przed sobą tłum uczniów uważających, że znają już język rodziców i nie muszą się go uczyć. Dodatkowym obciążeniem jest nakaz czytania lektur, aby poszerzać zasób słownictwa. Uczniowie nie chcą wypełniać tego zadania, skazując się na częste porażki, tracąc w ten sposób zapał do pracy. Największą wadą nauczania języka polskiego w szkołach jest wyraźny bojkot współczesności na rzecz przeszłości. Koncentracja na historii literatury zamiast na współczesności to w zasadzie dominanta nastroju zniechęcającego do podejmowania wysiłku poznawczego.

“Kocham język polski – kochamjp.pl” to portal pragnący popularyzować nowoczesne metody nauczania i uczenia się języka polskiego, aby wzbogacać polskie dziedzictwo narodowe, dodając przedmiotowi szkolnemu wagi i prestiżu.

Geneza strony

Historycznie pierwszą częścią portalu było opracowanie epok literackich i mini słownik terminów literackich – 1992/3. Po latach dołączyło opracowanie wybranych lektur i wierszy – 2008/10. Strona o epokach literackich, później blog poświęcony analizie wierszy i streszczeniom lektur zmienił się w portal. Jego ważnym elementem jest opracowanie części mowy na tablicach multimedialnych na stronie czm.kochamjp.pl (wcześniej w domenie czesci-mowy.pl – 2011/15). Najnowsze elementy strony to Otwarty portal e-learningowy “Kocham język polski” – kochamjp.pl (poprzednio: “Jak pisać” – jp.kochamjp.pl / bloger.kochamjp.pl w domenie: projektyedukacyjne.eu – 2012 – 2014).

Nowością systemu dydaktycznego są rzutniki i tablice multimedialne. Można ich używać, wyświetlając artykuły portalu kochamjp.pl podczas zajęć szkolnych. Zostały zaprojektowane w taki sposób, aby ułatwiać nauczycielom i uczniom dostęp do ważnych na lekcjach treści (spisy, streszczenia, plany lektur, syntezy), zawierają też przejścia do ciekawych miejsc sieci (Wikipedia – bibliografie, Wolnelektury). Syntezy epok literackich zawierają grafikę atrakcyjną dla wykładów. Większość pojęć we wpisach linkuje do słownika terminów literackich online, co precyzuje hasła i pozwala na dokonanie notatek w zeszycie – lub szybkie powtarzanie materiału.

Dawna nazwa

Nazwa mlektury [mlektury] została utworzona w 2008 roku na wzór mbooki [embuki]: mobile (z j. ang. mobile phone – telefon przenośny, potocznie – komórka), book (z j. ang. – książka) – książka elektroniczna do czytania w telefonie = mbook, czyli specjalna aplikacja dostosowana do rodzajów telefonów i różnorodnej wielkości wyświetlaczy monochromatycznych i kolorowych. Portal mlektury.pl to na początku strona www, na której znajdowały się linki prowadzące do pobieranych na telefon aplikacji z epokami i opracowaniami lektur. Po pobraniu i instalacji na wyświetlaczach pojawiało się menu typu:

Starsze modele telefonów Telefony z kolorowymi wyświetlaczami Typy mbooków

Jak na początki XXI w. były to aplikacje awangardowe. Pobieranie na telefon komórkowy o niewielkiej pamięci wewnętrznej liczonej w kilobajtach nie było jednak popularne. Mówimy o czasach, gdy każda zaczynająca się minuta rozmowy telefonicznej kosztowała około 3 zł., nie było smartfonów i internetu w komórkach. Do każdego typu wyświetlacza i telefonu należało wykonać odpowiednią grafikę. Aktualnie opracowania zawarte na stronie są odczytywane przez każdego posiadacza smartfona z dostępem do internetu.

Dlaczego mlektury? Polski odpowiednik wyrazu: mbook – mksiążka brzmiał wówczas sztucznie i w ogóle się nie przyjął, także z racji pisowni: ę, ż – obcej dla angielskiego języka programowania. W takich okolicznościach powstała domena: kochamjp.pl mająca oznaczać, iż chodzi o “mobilne lektury”, czyli lektury i opracowania do pobrania na/do telefon/u jako aplikacje.

Zdanie widniejące pierwotnie na stronie głównej: “Opracowania epok literackich i lektur na telefon” – złośliwi znajomi zawistnicy nie znający terminu “mbook” odczytywali jako ogłoszenie typu: “Pisanie na telefoniczne zamówienie”, co mijało się z prawdą. Jakkolwiek taką “sensacyjną informację” (fake newsa) “sprzedali” żądnym awansów naiwnym koleżankom, psiapsiółom z lokalnych brukowców. Na rynku księgarskim i w internecie istniało (i istnieje) wiele opracowań lektur (ściąg, bryków) dla uczniów wszystkich typów szkół – nie funkcjonowały jednak jako aplikacje na telefon komórkowy – mbooki.

Historia początków opracowań wiąże się z dawnymi czasy, kiedy powstały “epoki literackie – synteza” i słownik terminów literackich w formie papierowej. Konsultowałem to “dzieło” z moim mentorem, metodykiem uczelnianym, który namówił mnie, abym rozdzielił słownik z opracowaniem epok. Z kolei wszystkie moje notatki zapisał do komputera Atari mój kuzyn Marek. Obu panom oczywiście jestem wdzięczny.

Intencją powstania “epok” było pokazanie uczniom szkół średnich całości materiału w pigułce, a także poinformowanie, na jakim etapie edukacji historycznoliterackiej się znajdują. Za czasów mojej szkoły nie miałem pojęcia, nikt nam nie mówił, że całość epok składa się na nasz dorobek kulturowy, który każdy powinien “ogarniać”. Po prostu uczyliśmy się, czytaliśmy lektury, ale szybko zapominaliśmy, co było i nie wiedzieliśmy, co będzie. Teraz uczniowie mają lepiej, bo w tabeli mogą zobaczyć cały niemal program nauczania szkoły średniej oparty na chronologii zdarzeń historycznych. Tylko się uczyć, zapamiętywać najważniejsze fakty. Życzę samych piątek 😉

Komentarze na kochamjp.pl

Strona jest moderowana. Zachęcam do komentowania artykułów i włączania się do wskazywania ewentualnych błędów rzeczowych, które będą sprawdzane i poprawiane bez powiadomień autorów. Wynika to z anonimowości lub podawania fikcyjnych adresów e-mail.

  1. Wszelkie analizy i artykuły są autorskie, chroni je prawo. Można odwoływać się do nich w pracach pisemnych z przypisami.
  2. Prawa autorskie do dzieł cytowanych dla celów wyłącznie analitycznych i edukacyjnych posiadają ich autorzy.
  3. Dłuższe komentarze mogące z powodzeniem pełnić rolę artykułów będą skracane do kilku zdań lub pomijane: nie publikuję cudzych wpisów i nie wystawiam zaświadczeń.
  4. Do publikacji zatwierdzane są tylko komentarze merytoryczne, czyli dyskusje na temat treści artykułu lub komentarza.
  5. Podziękowania za korzystanie z artykułów w komentarzach mile widziane.
  6. Komentarze wulgarne, rasistowskie, homofobiczne czy polityczne są odrzucane a IP autorów  banowane. Strona kochamjp.pl nie będzie dostępna dla zbanowanego IP. W takim przypadku należy wysłać e-maila lub komentarz z obietnicą przestrzegania etyki obowiązującej w internecie.
  7. Autor opublikowanego komentarza może prosić o jego usunięcie.

Prawa autorskie

Prawa autorskie do dzieł literackich cytowanych we fragmentach lub w całości dla celów edukacyjnych należą do ich autorów. Z kolei prawa autorskie do treści umieszczonych na stronach kochamjp.pl w postaci artykułów, analiz, opracowań, streszczeń, pomysłów, poradników, plansz, aplikacji itd. należą do autora portalu. Zostały napisane w celu rozwoju edukacji i jako pomoce dydaktyczne dla zainteresowanych internautów oraz nauczycieli prowadzących zajęcia z tablicami multimedialnymi i rzutnikami. Ich kopiowanie, umieszczanie na własnych stronach, wykorzystywanie do innych celów bez wiedzy i zgody autora jest naruszeniem prawa.

Oferta

Działania pro bono (za darmo) z wykorzystaniem formularza:

  • korzystanie z zasobów platformy e-elearningowej i portalu w celach edukacyjnych.
  • wykorzystanie materiałów zawartych na stronach dla celów tworzenia programów innowacyjnych i do awansu zawodowego nauczycieli (kontakt informujący).
  • umieszczanie projektów e-learningowych na kochamjp.pl (nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie)

Usługi, jakie można zamówić (umowa o dzieło/rachunek), korzystając z formularza:

  • określone rodzaje aktywności wspomagające proces dydaktyczny na platformie.
  • platformy e-learningowe i administrację nimi.
  • strony i portale www oparte na silniku WordPress.
  • grafiki na potrzeby www.

Kontakt

Kontakt poprzez formularz komentarzy na każdej stronie portalu lub poprzez formularz kontaktowy poniżej.

Formularz kontaktowy

     

    Pliki cookie, polityka prywatności  i RODO na stronie REGULAMINU