Chmury – motywy literackie

Autor: Marta Grandke

„Chmury” to jedna z zachowanych komedii antycznego twórcy, jakim był Arystofanes. Autor skrytykował w dziele wychowanie współczesnej mu młodzieży i za jej moralny upadek obwinił między innymi Sokratesa. W komedii opisano to na podstawie historii prostego rolnika i jego syna, który zaciągnął spory dług, obecne są tam też liczne motywy literackie.

Motyw nauki

W dziele istotny jest motyw nauki i zdobywania wiedzy, która dla bohaterów jest kluczem do rozwiązania ich problemów i do zmiany życia. Okazuje się, że zdobyta wiedza co prawda działa, ale jest przez nich wykorzystywana do złych celów, a ostatecznie także obraca się przeciwko nim. To wiedza sprawiła bowiem, że Fejdippides stał się gorszym człowiekiem i pobił własnego ojca.

Motyw władzy

Arystofanes ukazał także motyw władzy i przyjemności, jaka z niej płynie. Wiąże się ona z wiedzą, którą zdobył Fejdippides. Dała mu ona możliwość manipulowania innymi i sprawiła, że zapragnął on kontrolować własnych rodziców. Władza jest więc niebezpieczna i deprawuje ludzi. Władza nie jest więc czymś, do czego powinni mieć dostęp wszyscy.

Motyw odpowiedzialności

W dziele poruszony jest także motyw odpowiedzialności za swoje czyny, a Strepsjades i Fejdippides starają się jej uniknąć w nieuczciwy sposób. Arystofanes pokazuje jednak, że ich działania szybko obracają się przeciwko nim, a odpowiedzialność nie jest czymś, czego można się po prostu pozbyć. Należy ją przyjąć i sobie z nią poradzić.

Motyw nauczyciela

Arystofanes ukazał ślepe przywiązanie ucznia do nauczyciela na podstawie relacji Strepsjadesa i Sokratesa. Rolnik ufał filozofowi bezgranicznie i ostatecznie został przez niego zawiedziony. W ten sposób autor pokazał, że należy krytycznie podchodzić do innych i zawsze starać się wyrobić sobie własne zdanie. Ślepa wiara może bowiem prowadzić jedynie do rozczarowania.

Dodaj komentarz