Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Zabory były wyjątkowo ciężkim momentem w historii narodu polskiego, oznaczały bowiem zniknięcie z map kraju na ponad wiek. Społeczeństwo poddawane było represjom, zmuszano je do porzucenia swojej historii i języka, narażano je na wpływ rusyfikacji czy germanizacji. Sprzeciw przeciwko nowej władzy często oznaczał dotkliwe represje, takie jak na przykład wywózka na Sybir, uwięzienie czy tortury.

Młodość jako czas pierwszych rozczarowań. Omów zagadnienie na podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Młodość to czas specyficzny, niepowtarzalny, ale też i przede wszystkim trudny. To wtedy człowiek doświadcza wielu rzeczy po praz pierwszy w życiu, uczy się ich i szuka swojej własnej drogi. To też w tym okresie rodzą się największe emocje, nadzieje i ambicje, które trudno jest później powtórzyć w życiu. Jednak mimo tych wspaniałych aspektów, młodość nosi w sobie też ból i smutek, ponieważ jest także momentem przeżywania pierwszych rozczarowań – w miłości, pod względem zawodowym, rodzinnym czy nawet po prostu w trakcie poznawania prawdziwej natury świata.

Jakie prawdy o człowieku ujawniają jego sny albo widzenia? Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Sen to bardzo intrygujący człowieka aspekt jego życia. Jest on swoistą tajemnicą, która przenosi go do niezwykłych, niezbadanych krain, do których człowiek nie ma dostępu na jawie. W literaturze sen i widzenia stały się pożytecznymi narzędziami dla autorów, dzięki którym mogli oni ujawniać ukrytą prawdę dotyczącą losów danej postaci.

Curriculum vitae – interpretacja

Leopold Staff jest jednym z najwybitniejszych poetów XX wieku. Już za życia nazywano go „pomnikiem polskiej poezji”. Stał się wzorem współczesnego klasycyzmu, współtwórcą kilku epok literackich, patronem Skamandrytów. W utworze „Curriculum vitae” opisuje swoją drogę do osiągniecia dojrzałości poetyckiej.

Romans wieczorny – interpretacja

Stanisław Baliński to polski literat i dyplomata, żyjący na przełomie lat 1898-1984. Mawiano, że pochodzi z „dynastii pisarskiej” – jego matka Maria prowadziła salon literacki, a dom Balińskiego odwiedzali między innymi Sienkiewicz, czy Prus. Chociaż rodzina mieszkała od lat w Warszawie, to pochodziła z kresów wschodnich. W domu utrzymywano dawne tradycje, wspominano ojczystą ziemię, wychowywano syna w duchu patriotycznym.

Konsekwencje zniewolenia człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

W historii ludzkości niestety często pojawia się motyw zniewolenia. Czasami całe grupy społeczne odbierały wolność innym z różnych powodów, bardzo często z chęci zysku, wzbogacenia się, odebrania zasobów czy terenów lub znalezienia taniej siły roboczej. Powodem zniewolenia bywała także nienawiść do pewnej grupy – na przykład do narodu żydowskiego w czasach II wojny światowej.

Ściana – interpretacja

Tadeusz Różewicz to niezwykle barwna postać literacka przełomu XX i XXI wieku. Należał do Pokolenia Kolumbów, przeżył czas II wojny światowej, dzięki czemu mógł pozostawić po sobie ogromny dorobek literacki. Różewicz zmarł w 2014 roku, co czyni go także poetą współczesnym. W swych utworach bardzo często wyrażał zagubienie jednostki w powojennym świecie.

Do potomnego – interpretacja

Tadeusz Gajcy to jeden z najzdolniejszych poetów reprezentujących Pokolenie Kolumbów. Zginął bardzo młodo w czasie powstania warszawskiego, zostawiając po sobie zaledwie dwa tomiki wierszy, które zapewniły mu pamięć i uznanie.

Czym dla człowieka może być praca? Omów zagadnienie na podstawie Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Współcześnie praca jest dla człowieka zachodniej cywilizacji głównym środkiem zdobycia funduszy na jego życie. Praca przynosi pieniądze, za które można kupić niezbędne produkty. Niektóre zawody z kolei sprawiają, że praca staje się także szlachetnym powołaniem, któremu ludzie bez reszty poświęcają swoje życie.

Przejawy dehumanizacji. Omów zagadnienie na podstawie utworu Ludzie, którzy szli Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

II wojna światowa przyniosła narodom Europy wydarzenia tak okrutne, że do tej pory trudno jest uwierzyć w to, że coś takiego wydarzyło się w samym środku cywilizowanego świata. Szczególny szok wywołała zagłada, jaką naziści objęli naród żydowski, systematycznie go wyniszczając z powodu własnej nienawiści motywowanej rasowo.

Refleksja o losach powstańców. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rozdzióbią nas kruki, wrony… Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

W okresie zaborów w Polsce niejednokrotnie podejmowano próby odzyskania niepodległości. Przyjmowały one różne formy, ale jedną z tych, które najbardziej zapisały się w historii, są oczywiście zbrojne zrywy, kiedy to naród chwytał za broń i kierował ją w stronę zaborców. W ten sposób zorganizowane zostało między innymi powstanie styczniowe.

Konflikt pokoleń. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Konflikt pokoleń, najczęściej między rodzicami i dziećmi, to rzecz bardzo powszechna i znana. Młodzi ludzie siłą rzeczy zaczynają się buntować, starsi próbują dzielić się swoim doświadczeniem, świat wokół biegnie do przodu, pewnie wartości się zmieniają i jest to gotowy przepis na nieporozumienie między przedstawicielami kolejnych pokoleń.